Опис досвіду роботи учителя Тридубської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
з предмету «Захист Вітчизни»
Смоляра
Віктора Анатолійовича
В 1992 році
закінчив Одеський державний педагогічний інститут
ім.
К.Д.Ушинського.
Свою педагогічну діяльність розпочав у 1992 році учителем
фізичної культури Августівської середньої школи в Одеській області. Згодом працював в Очеретнянському НВК з 2000
року та в Курячелозівській загальноосвітній щколі І-ІІІ ступенів – з 2007 року.
В Тридубській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів працюю з 2013 року.
Вчителем предмету «Захист Вітчизни» працюю з 2006 року.
Загальний стаж педагогічної роботи – 20 років.
І. Вступ
Технологія формування
навичок і вмінь виконання стройових прийомів спрямована на виявлення і
максимальний розвиток індивідуально значущих позитивних задатків кожного
школяра, а також первинного застосування стройових навичок на кожному уроці предмету
«Захист Вітчизни», виховання дисциплінованості учнів, вміння працювати в
команді, формування витривалості та постави; творче перенесення знань і навичок
у нові ситуації (військово-патріотичні гурток, змагання, гра); стійкого
інтересу до пізнання, бажання та вміння навчатися, створення умов для розкриття
природної активності особистості. Тобто вирішує ті завдання, які стоять перед
школою ХХІ століття. Важливу роль у будь-якій діяльності, в тому числі
навчальній, відіграє мотиваційний компонент, рушійним фактором якого є
пізнавальний інтерес.
Для того щоб давати суттєві знання учням, намагаюсь
постійно збагачувати свої знання, розширювати світогляд: черпаю нову корисну
інформацію з фахових журналів, цікавлюсь досвідом досвідчених учителів. Мене
також приваблюють цікаві розробки уроків, методи і прийоми роботи
вчителів-новаторів. Нове та раціональне використовую на своїх уроках, практикую
проведення нетрадиційних занять.
ІІ. Актуальність обраної теми
Урок – основна форма предмету «Захист Вітчизни» в школі і
обов’язковий для всіх учнів. Кожний урок становить єдиний процес, в
якому виконання усіх завдань здійснюється у взаємному зв’язку. В той же час
загальні закономірності побудови уроку допомагають ефективніше підготуватися до
нього.
Під час своєї діяльності враховую загальні вимоги до
проведення сучасного уроку, а саме:
1)
озброювати учнів свідомими, глибокими,
міцними знаннями;
2)
формувати в учнів міцні навички та вміння, що сприяють підготовці
їх до життя;
3)
підвищуючи
виховний ефект навчання на уроці, формувати в учнів у процесі навчання риси
особистості;
4)
здійснювати всебічний розвиток учнів,
розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;
5)
формувати в учнів самостійність, творчу
активність, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;
6)
виробляти вміння самостійно вчитися, отримувати та
поглиблювати чи поповнювати знання;
7)
формувати в учнів позитивні мотиви
навчальної діяльності, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань,
позитивне ставлення до навчання.
В своїй роботі керуюся програмою з предмету «Захист
Вітчизни» для загальноосвітніх навчальних
закладів III ступеня, затверджених наказом
МОН від 27.08.2010 N 834 зі змінами, що
внесені наказом
МОН від 29.05.2014 № 657.
Заняття зі стройової підготовки –
один з важливих видів навчання і виховання юнаків, які удосконалюють вміння
володіти своїм тілом, сприяють загартуванню волі, розвивають уважність,
спостережливість, наполегливість, колективізм. Уже саме перебування в строю
привчає до порядку, зібраності, дисципліни. Стройова підготовка дозволяє
оволодіти навичками організації та управління
в першу чергу тим юнакам, які
призначені командирами навчальних відділень і взводів. Стрій був і залишається
основою підготовки до спільних дій. Він, як жоден із видів навчання, виховує швидке, точне та
одностайне виконання волі командира (начальника). Стройова підготовка базується
на розумінні необхідності чітких, швидких і вправних дій при виконанні прийомів
у складі відділення, взводу. Дисциплінуючи, стройова підготовка допомагає
оволодіти різними прийомами і діями, набувати навичок, необхідних на заняттях з
тактичної, вогневої, спеціальної підготовки тощо. Удосконалення стройових
прийомів проводиться на заняттях з усіх розділів програми «Захист Вітчизни» на
шикуваннях, пересуваннях строєм, а також під час проведення
військово-патріотичних заходів.
Високого
рівня стройової підготовки учнів досягаю:
·
цілеспрямованим і правильним плануванням стройової підготовки, чіткою
організацією і методично правильним проведенням всіх занять;
·
свідомим вивченням і наступним вдосконаленням прийомів і дій кожним учнем у
відповідності до вимог Стройового Статуту;
·
удосконаленням навиків стройової дисципліни на всіх заняттях, під час
шикувань та при проведенні змагань, ігор, конкурсів;
·
проведенням інструктажів з учнями-командирами відділень і взводів
напередодні занять;
·
самостійним тренуванням учнів стройових прийомів і дій;
·
постійним контролем щодо виконання учнями положень Стройового Статуту
Збройних Сил України.
Урок
«Захист Вітчизни» спрямовується не на середнього учня, а на засвоєння
програмного матеріалу кожним учнем з урахуванням його підготовки і розвитку.
При вивченні предмета «Захист Вітчизни», як і з інших
предметів навчання, прийнята така типізація:
·
урок повідомлення нових
знань;
·
урок формування умінь
(навиків);
·
урок застосування
придбаних знань і умінь;
·
урок узагальнення і систематизації
знань і умінь;
·
комбінований (змішаний)
урок.
Знаходять застосування при проведенні уроку формування
вмінь і навичок особистий показ, індивідуальне та загальне тренування в групах
під керівництвом підготовлених учнів, які виконують роль командирів.
ІІІ. Основна частина
Навчання стройовим прийомам проводжу в такій
послідовності: ознайомлення з прийомом;
вивчення прийому; тренування. Для ознайомлення з прийомами називаю прийом
(дію) і вказую, де і з якою метою його використовують; подаю команду, за якою
виконується прийом; показую відповідно до Стройового Статуту, як виконується
прийом в цілому, а потім в повільному темпі - за розділами з коротким
поясненням порядку виконання. На ознайомлення з прийомом відводиться мінімальна
кількість часу.
Для ознайомлення з прийомами показую учням порядок
його виконання в цілому, а потім за елементами, одночасно надаючи пояснення
учням. Вивчення кожного елементу чи дії починаю з показу і короткого пояснення.
Під час показу в учня виникає зорове уявлення про стройовий прийом чи дію в
цілому. Прийоми та елементи, показані чітко, правильно і грамотно, завжди
справляють велике враження на учнів і викликають бажання виконати їх саме так,
як було показано.
Показ завжди супроводжую коротким поясненням. В
залежності від складності стройового прийому, його вивчення проводжу в цілому,
якщо прийом не складний; за допомогою підготовчих вправ – якщо прийом складний
і окремі його елементи важко засвоюються.
В процесі повторення стройових прийомів чи дій
здобуті навички перетворюються в уміння. Процес формування навичок у стройовому
навчанні як цілісної дії ґрунтується на розділенні прийому на елементи і
виконання прийому за елементами.
В процесі викладання кожного учня виховую як
активну і відповідальну особистість, яка готова стати на захист батьківщини.
Індивідуальний та диференційований підхід до учнів
– це важлива складова частина методики навчально-виховної роботи. Щоб
забезпечити високоякісне засвоєння кожним учнем стройових прийомів, постійно
стежу за процесом його тренування, виявляю труднощі, які виникають у поодиноких
учнів, та допомагаю їм ці труднощі долати.
ІV. Висновки
Виходячи з власного досвіду, урок формування вмінь
і навичок стройових прийомів повинен бути:
Активним
|
Повчальним
|
Напруженим
|
активність всіх учнів:
фронтальне опитування;
рецензування відповідей;
жива розгорнена бесіда;
проведення інтерактивних методів навчання;
повідомлення учнів;
питання до вчителя.
|
вчитель не читає план, а вчить та виховує:
облік індивідуальних якостей;
постійний зворотний зв'язок;
створення проблемних ситуацій;
закріплення матеріалу.
|
жодної хвилини без діла:
одиночно-групова форма навчання;
підготовка і використання помічників;
взаємонавчання;
навчально-матеріальна база.
|
Урок будується на особистому
прикладі (показі стройових прийомів), на основах доброзичливості та
тактовності.
Отже, формуючи вміння і навички стройових прийомів,
використовуючи як традиційні, так і інноваційні форми і методи організації
навчально-виховного процесу, можна зробити процес вивчення стройових прийомів
цікавим, корисним, не обтяжливим, приємним для учнів, забезпечити умови для
розвитку їх індивідуальних здібностей. Як результат роботи – наявність
мотивації до самовдосконалення, вироблення інтересу до навчальної діяльності у
значної частини школярів. Вони активні і включаються у всі види шкільної і
позашкільної діяльності, проявляють ініціативу, виявляють відповідальне
ставлення до вивчення інших шкільних предметів.
Мої досягнення
1.
Грамота
відділу освіти – за плідну, творчу працю в справі навчання і виховання
підростаючого покоління, особистий внесок у розбудову національної освіти.
2005. Відділ освіти Кривоозерської райдержадміністрації.
2.
Грамота відділу освіти – вихователя фізичної культури
районного табору відпочинку «Веселка» … за сумлінну працю, зразкове ставлення до
службових обов’язків, професіоналізм, творчий підхід до роботи з дітьми в ході
оздоровлення та відпочинку влітку 2009 року.
2009рік. Відділ освіти Кривоозерської райдержадміністрації.
3.
Подяка
від райради– за підсумками 2011-2012 року та за якісну організацію проведення
районного патріотичного зльоту лідерів учнівського самоврядування «Пам’ятати.
Відродити. Зберегти».
2012
рік. Кривоозерська районна рада.
4.
Грамота відділу освіти – за підготовку команд,
досягнуті успіхи в районних змаганнях, зайняті призові місця в
загальнокомандному заліку ХІV районних Спортивних ігор загальноосвітніх навчальних
закладів 2014-2015 навчального року.
2015
рік. Відділ освіти Кривоозерської райдержадміністрації.

Немає коментарів:
Дописати коментар